fbpx
Lokasi

Batu Caves & Bangi & Senawang

Temujanji

Booking Disini

Waktu Operasi

Setiap hari : 09:00 AM - 06:00 PM

iswanah fisioterapi

Fisioterapi Memainkan Peranan Penting Dalam Pengurusan Diabetes – 5 Tips Penting

Share This Post

Terdapat 2 jenis diabetes iaitu diabetes jenis 1 dan diabetes jenis 2. Diabetes jenis 1 biasanya disebabkan oleh faktor genetik manakala diabetes jenis 2 disebabkan oleh gaya hidup tidak sihat dan pemakanan yang buruk. Malangnya, tidak ada penawar untuk diabetes.

Bagaimana Fisioterapi Membantu Pesakit Diabetes?

Membantu Pesakit Mencapai Berat Badan yang Sihat

Fisioterapi dapat membantu pesakit diabetes dalam menguruskan berat badan dan dengan itu melindungi mereka dari beberapa faktor risiko utama dan komplikasi yang berkaitan dengan obesiti dan kegemukan.

diabetes

Meningkatkan Aliran Darah

Fisioterapi tidak hanya membantu menguruskan berat badan seseorang pesakit diabetes tetapi juga meningkatkan aliran darah. Fisioterapi yang teratur dapat mengurangkan risiko amputasi dan dengan itu membolehkan pesakit diabetes menjalani kehidupan yang normal dan sihat.

Mengurangkan Keletihan

Fisioterapi membuat penghidap diabetes lebih aktif dengan mengurangkan berat badan mereka dan dengan itu membolehkan mereka menyingkirkan masalah keletihan ini.

Boleh Mengurangkan Masalah Muskuloskeletal

Majoriti pesakit yang menghidap diabetes mempunyai komplikasi muskuloskeletal seperti sakit belakang, frozen shoulder atau osteoartritis. Sciatica dan carpal tunnel syndrom adalah penyakit neurologi lain yang boleh terjadi pada orang yang menghidap diabetes. Dalam semua keadaan ini, fisioterapi dapat membuat perbezaan besar. Fisioterapis menggunakan kombinasi senaman pasif dan aktif serta bantuan mekanikal dan Konsistensi dengan Fisioterapi adalah Kuncinya elektrik untuk meningkatkan fungsi muskuloskeletal dan neurologi.

Kesimpulan

Bagi pesakit diabetes, tidak hanya tentang memulakan fisioterapi tetapi konsistensi dengan amalan tersebut. Walau bagaimanapun, jika mengalami sebarang simptom seperti pening, mual, ketidakselesaan atau sakit, pesakit mesti berhenti serta-merta dan berjumpa dengan doktor mereka.

Artikel lain